GzGr in de praktijk | Tussen Wal en Schip

15 januari 2023

In deze artikelserie deelt GzGr verhalen over de toepassing en ervaringen van kennisregels en protocollen in de praktijk. Deze keer het verhaal van de heer Dijkstra die werd getroffen door een hartinfarct en erna door toepassing van de kennisregel Tussen Wal en Schip gemonitord blijft door de inzet van Connect@Heart.

Een hartinfarct komt vaak onverwachts

Begin 2019 wordt de heer Dijkstra (65 jaar), op zijn werk getroffen door een hartinfarct. Gelukkig herkennen aanwezige collega’s de signalen en kan er snel hulp ingeschakeld worden. De ambulance is snel ter plaatse en de heer Dijkstra wordt met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Binnen een uur na aankomst van de ambulance is er in het ziekenhuis een hartkatheterisatie uitgevoerd. Tijdens de hartkatheterisatie wordt ook duidelijk dat één van de hartkleppen niet goed werkt en een operatie voor een nieuwe hartklep dringend nodig is. “Achteraf gezien heb ik zelf de signalen en klachten zoals kortademigheid, pijn op de borst, een onregelmatige hartslag en vermoeidheid genegeerd” – de heer Dijkstra 

Na de operatie volgt de revalidatieperiode

Na de operatie volgt een revalidatieperiode en de heer Dijkstra is na zijn hartinfarct en hartklepoperatie goed hersteld. Hoewel het hartinfarct beperkte schade heeft aangericht, ondervindt hij nog elke dag de gevolgen ervan. Hij komt voor controle van de hartklep jaarlijks bij de cardioloog in het ziekenhuis. Kort na een controle bij de cardioloog belt de praktijkondersteuner van de huisartsenpraktijk de heer Dijkstra om te vragen of hij weer eens op het spreekuur wilt komen? Vanuit de data die verzamelt is in het dossier van de heer Dijkstra, krijgt ze een melding van patiënten die al een geruime tijd niet meer op spreekuur zijn geweest. De heer Dijkstra geeft aan al bij cardioloog te komen en vraagt zich af waarom het dan nodig is dat hij dan ook nog bij de huisarts moet komen voor controle. 

De praktijkondersteuner legt de heer Dijkstra het verschil uit tussen de controle van de hartklep die bij de cardioloog plaatsvindt en de controle bij de huisarts na mijn hartinfarct, daaruit begreep hij dat de controles van elkaar verschilden omdat het ook twee verschillende aandoeningen zijn. De heer Dijkstra was hier niet van op de hoogte. 

De heer Dijkstra: “Als de praktijkondersteuner mij niet had gebeld, had ik nooit geweten dat het na mijn hartinfarct ook nodig zou zijn om bij mijn huisarts op controle te gaan. Doordat ik jaarlijks op controle kom bij de cardioloog, dacht ik dat controle bij de huisarts dan niet meer nodig zou zijn.”  

Door de kennisregel Tussen Wal en Schip wordt Connect@Heart ingezet

Na aanleiding van het telefoontje van de praktijkondersteuner is er direct een afspraak gepland bij de huisarts. Tijdens de afspraak hebben de heer Dijkstra en de huisarts alles samen alles kunnen bespreken en heeft de heer Dijkstra zijn vragen kunnen stellen over medicatie, eventuele klachten bij of door de medicatie, de invloed van leefstijl op zijn lichaam, de hoogte van zijn bloeddruk en cholesterol. Daarnaast hebben ze samen een plan gemaakt om de conditie en leefstijl van de heer Dijkstra verder te verbeteren en te monitoren. Met Connect@Heart ontvangt de heer Dijkstra meetapparatuur en consult voorbereidende vragenlijsten van de huisarts omdat hij een verhoogd risico heeft op hart- en vaatziekten. Via de meetapparatuur en vragenlijsten houdt de heer Dijkstra de huisarts op de hoogte van zijn gezondheidsstatus.  

De heer Dijkstra: ”Op deze manier heb ik zelf de regie in handen. Met de meetapparatuur kan ik mijn gezondheid zelf vanuit huis meten en kan de huisarts mij op afstand monitoren, daardoor hoef ik nauwelijks meer naar de huisarts. Het is heel fijn om als patiënt te weten dat de huisarts in de gaten houdt of je als patiënt nog de juiste zorg op de juiste plek krijgt.”  

Meer weten over Connect@Heart of over andere toepassingen binnen Gezonde zorg Gezonde regio? Ga naar de lopende projecten